Kennisdeling en Onderzoek
Blijvend goede forensische psychiatrische zorg bieden valt en staat door over actuele kennis binnen jou vakgebied te beschikken. Kennis die veelal wordt opgedaan door ervaring, scholing en onderzoek. De Pompestichting vindt het van belang om deze kennis met elkaar te delen, tenslotte kunnen wij van elkaar leren en draagt kennisdeling bij aan innovatie. Dat doen wij via diverse initiatieven, in grote lijnen onder te verdelen in ons kenniscentrum Pompeii, de Pro Persona Academy en de afdeling Research.
Kenniscentrum Pompeii
Pompeii is het expertisecentrum van de Pompestichting. Pompeii streeft naar verzameling, vermeerdering en verspreiding van de aanwezige forensisch-psychiatrische ervaring, kunde en kennis. Pompeii organiseert scholing over omgaan met agressie en zedenproblematiek. Dit via advies, cursussen en trainingen, conferenties, workshops, publicaties en studiereizen. Met de programma’s ontwikkelt Pompeii een veiliger werkvloer voor medewerkers en leidinggevenden in de zorg en maatschappelijke dienstverlening.
Pro Persona Academie
De Pompestichting vindt het belangrijk om de ontwikkeling van onze medewerkers te bevorderen. Wij faciliteren bij-, en nascholing, wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en kennisdeling. Medewerkers dagen wij uit om zichzelf voortdurend te blijven ontwikkelen. Middels de Pro Persona Academie bieden wij volop bij,- en nascholing middels een breed aanbod van cursussen, leiderschapsprogramma’s, trainingen en scholing, waarbij aandacht is voor een betere werk-privé balans, verbeterd welzijn en welbevinden.
Zoals de zorg zelf, is dit aanbod voortdurend in ontwikkeling en kan worden aangepast in overleg met de zorgafdelingen en onze professionals. Om goede zorg te blijven geven vinden wij het van belang dat je als professional continue blijft leren en je blijft ontwikkelen, op die manier blijven we voldoen aan alle veranderingen op het gebied van o.a. organisatie, registratie, digitalisatie en wetgeving.
Wij geloven als wij meer bieden, jij meer plezier uit je werk haalt.
Voor de meeste scholingen wordt accreditatie aangevraagd bij de diverse beroepsgroepen, NVvP, FGZPT, VS, V&V. Zo bieden wij;
-
Een online leerplatform, hierin staan zowel verplichte als niet-verplichte e-learning modules. Alle medewerkers van Pro Persona hebben vrij toegang tot het gehele aanbod, van “Design Thinking”, “Empatisch Leiderschap”, tot een cursus Excel.
-
Verplichte en niet-verplichte scholingen en trainingen. Soms ook in combinatie met een e-learning module (blended traject).
-
Zorginhoudelijke scholingen en scholingen op het snijvlak van zorg en bedrijfsvoering.
-
Voor leidinggevenden zijn er jaarlijks o.a. modules, mogelijkheden om vaardigheden te trainen met acteurs en intervisies. Er is een talentprogramma voor potentiële zorgmanagers.
-
Een verdiepingsprogramma voor beginnende psychiaters om te groeien in hun nieuwe rol als medisch verantwoordelijke bij Pro Persona, opdat zij een optimale invulling kunnen geven aan medisch leiderschap en beleidspsychiatrie in relatie tot onze missie en visie.
-
Een fysieke en digitale mediatheek staat ter beschikking van alle medewerkers ter bevordering van de kennisoverdracht. De mediatheek zorgt voor het uitlenen van literatuur en artikelen, ondersteunt bij het zoeken van (onderzoeks-) artikelen en verspreidt kennis.
Pro Persona Research
De missie van Pro Persona en de Pompestichting is het verbeteren van de kwaliteit van het leven door mensen te genezen, van hun klachten af te helpen of weer grip op hun bestaan te geven en met hen een nieuw perspectief te ontwikkelen en daarbij bijdragen aan de veiligheid van de samenleving. Daarvoor komen de behandelpraktijk en het wetenschappelijk onderzoek samen en ligt de nadruk op continue verbetering en innovatie.
Dit betekent dat er vaak nieuwe informatie is over afgeronde onderzoeken en recente innovaties. Volg Pro Persona Research op LinkedIn. Hier kondigen wij de geaccrediteerde refereeravonden aan, waar jij altijd (online) welkom bent. Zo blijf je op de hoogte van recente ontwikkelingen en onderzoek binnen de psychiatrie.